Το πρωινό αποτελεί το πιο σημαντικό γεύμα της ημέρας και τη βάση μιας ισορροπημένης διατροφής. Δεν είναι τυχαία η ρήση του λαού μας: «Το πρωί φάε σαν βασιλιάς, το μεσημέρι σαν άρχοντας και το βράδυ σαν ζητιάνος». Δυστυχώς, γύρω στο 50% των παιδιών στη χώρα μας ξεκινούν το πρωί για το σχολείο χωρίς το πολύτιμο αυτό γεύμα, το οποίο πρέπει να καλύπτει κοντά στο 25% των ημερησίων ενεργειακών αναγκών του οργανισμού. Ποιοι είναι όμως οι κυριότεροι λόγοι για τους οποίους τα παιδιά παραλείπουν το πρωινό; Πρωταρχικό ρόλο παίζει το χαμηλό εισόδημα της σημερινής οικογένειας, η οποία, λόγω της οικονομικής κρίσης, δεν μπορεί να υποστηρίξει την καθημερινή παροχή ενός υγιεινού πρωινού. Επίσης, σημαντικό ρόλο παίζει η έλλειψη χρόνου λόγω αυστηρών ωραρίων, καθώς και η άγνοια των γονέων ως προς τα οφέλη και την αναγκαιότητα του πρωινού γεύματος.

Το σωστό πρωινό:
Το πρωινό βοηθάει τον οργανισμό να αναπληρώσει τα αποθέματα γλυκόζης έπειτα από την πολύωρη νηστεία που συνεπάγεται ο ύπνος και τον τροφοδοτεί με τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά και στις κατάλληλες αναλογίες, για να ανταπεξέλθει στις υποχρεώσεις της καθημερινότητας. Ένα σωστό πρωινό περιλαμβάνει: (α) μια τροφή από την ομάδα των «δημητριακών” – πχ βρώμη ή ψωμί ή σπιτικά μπισκότα, (β) μια τροφή από την ομάδα των «γαλακτοκομικών προϊόντων” – (γάλα, τυρί, γιαούρτι) και (γ) μια τροφή από την ομάδα των «φρούτων»- δηλαδή φρέσκο χυμό ή φρέσκο φρούτο. Επίσης, ανάλογα με τη διαθεσιμότητα των τροφίμων, μπορείτε να εμπλουτίσετε το πρωινό σας και με προϊόντα όπως το αυγό, τα λαχανικά, οι ξηροί καρποί κτλ.

Οφέλη πρωινού γεύματος:
Όσον αφορά στα παιδιά, η κατανάλωση πρωινού έχει ευεργετικά αποτελέσματα στη γνωσιακή ικανότητά τους, στη μνήμη, στην προσοχή, στη συγκέντρωση, στην αντίληψη, στη συμμετοχή τους στο μάθημα και γενικότερα στη σχολική επίδοση. Παράλληλα, ελαχιστοποιώντας τα συμπτώματα πείνας (πονοκέφαλο, κόπωση, υπνηλία και ανησυχία), το πρωινό γεύμα βελτιώνει τη διάθεση και μειώνει το άγχος. Επιπλέον, η παράλειψη του πρωινού σχετίζεται όχι μόνο με μειωμένη πνευματική απόδοση, αλλά και με μειωμένη αντοχή στη αθλητική δραστηριότητα. Ενδιαφέρον παρουσιάζει και το γεγονός ότι τα παιδιά που δεν λαμβάνουν πρωινό, καθυστερούν να πάνε στο σχολείο και κάνουν περισσότερες απουσίες από ό,τι τα παιδιά που λαμβάνουν πρωινό σε τακτική βάση.
Καλό είναι επίσης να γνωρίζετε, ότι σε όλες τις ηλικίες, η συστηματική κατανάλωση πρωινού σχετίζεται με πιο υγιεινές διατροφικές συνήθειες και μικρότερο κίνδυνο παχυσαρκίας και χρονίων νοσημάτων, όπως διαβήτη τύπου 2, υπέρτασης, υπερχοληστερολαιμίας, οστεοπόρωσης κτλ. Ένα καλό πρωινό ενεργοποιεί τον μεταβολισμό και τον διατηρεί ενεργό καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας. Επίσης, τα άτομα που λαμβάνουν πρωινό, δεν καταφεύγουν στην κατανάλωση υπερβολικής ποσότητας φαγητού, πολλές φορές χωρίς θρεπτική αξία, στο επόμενο γεύμα της ημέρας.

Χρήσιμες συμβουλές:
1) Εντάξτε το πρωινό στην καθημερινότητά σας, καθώς και των παιδιών σας. Αν μέχρι σήμερα δεν καταναλώνατε καθόλου πρωινό, ξεκινήστε να τρώτε έστω και μια μικρή ποσότητα, ώστε σταδιακά να σας γίνει συνήθεια και να αποτελέσετε και το πρότυπο για τα παιδιά σας.
2) Προετοιμάστε σπιτικό πρωινό. Φροντίστε να έχετε διαθέσιμα σε ένα μπολ φρέσκα φρούτα στο τραπέζι, αλλά και σπιτικά τυροπιτάκια, κέικ ή μπάρες δημητριακών, προϊόντα δηλαδή εύκολα στο να συσκευαστούν, όταν κάποια πρωινά η οικογένεια βιάζεται και δεν προλαβαίνει να τα καταναλώσει στο σπίτι.
3) Προσπαθήστε να σχεδιάσετε τα πρωινά γεύματα της εβδομάδας με τη συμμετοχή του παιδιού σας. Κατ’αυτόν τον τρόπο θα το κινητοποιήσετε να καταναλώνει πρωινό, έστω και αν αυτό αρχικά γίνεται «στο πόδι»!

Το πρωινό στα παιδιά αποτελεί το κλειδί για μια ολοκληρωμένη ανάπτυξη και γενικά θέτει τις βάσεις για μια σωστή διατροφική παιδεία κατά την ενήλικη ζωή. Μην ξεχνάτε: είναι προτιμότερο το πρωί να επενδύετε χρόνο στην προετοιμασία και στην κατανάλωση του πρωινού, παρά στην απόλαυση λίγης ώρας επιπλέον ύπνου.

 

Άμεση επικοινωνία        6981 080369

Τελευταία ανάρτηση: