(Δημοσίευση στην εφημερίδα Πελοπόννησος, Νοέμβριος 2014)

Είναι γεγονός, ότι οι απαιτητικοί και γεμάτοι ένταση ρυθμοί της καθημερινότητας καθιστούν πολύ δύσκολη τη συγκέντρωση ολόκληρης της οικογένειας γύρω από το οικογενειακό τραπέζι. Τα αλλοπρόσαλλα ωράρια εργασίας των γονέων και οι μαθητικές υποχρεώσεις των παιδιών δυσκολεύουν την συνάθροιση, με αποτέλεσμα, ο καθένας να απολαμβάνει το γεύμα του… μοναχικά! Το φθινόπωρο, με την επανένταξη των παιδιών στο συνηθισμένο πρόγραμμά τους έπειτα από την χαλάρωση των καλοκαιρινών διακοπών, αποτελεί μια πολύ καλή ευκαιρία για την ενίσχυση των οικογενειακών γευμάτων.
Καταρχήν, η καθημερινή αυτή συνάθροιση γύρω από το τραπέζι αποτελεί τη βάση για την έκθεση και εκπαίδευση των παιδιών σε υγιεινές διατροφικές συμπεριφορές, οι οποίες αποτελούν το κλειδί για την ολοκληρωμένη ανάπτυξη και την πρόληψη από ποικίλες παθολογικές καταστάσεις, τόσο άμεσα, όσο και μακροπρόθεσμα. Γνωρίζουμε πως τα παιδιά διαμορφώνουν τις διατροφικές τους συνήθειες μέσω της μίμησης. Κατ’επέκταση, οι γονείς πρέπει να αποτελούν στο τραπέζι πρώτα από όλα οι ίδιοι το μοντέλο υγιεινής διατροφής και να μην εκδηλώνουν τις δικές τους απέχθειες για κάποια είδη τροφών, γιατί υπάρχει η πιθανότητα το παιδί να τους μιμηθεί. Ταυτόχρονα, μέσω των οικογενειακών γευμάτων, οι γονείς μπορούν πιο εύκολα να αυξήσουν την κατανάλωση φρούτων και λαχανικών, κατηγορίες τροφών όχι ιδιαίτερα αγαπητές στους μικρούς μας φίλους. Επίσης, έχουν την δυνατότητα να ελέγξουν καλύτερα την ποιότητα αλλά και την ποσότητα των γευμάτων των παιδιών, με αποτέλεσμα, να αποφεύγονται ευκολότερα καταστάσεις εμμονής ή βουλιμίας και τα παιδιά να είναι πιο κοντά στο επιθυμητό βάρος για την ηλικία και το ύψος τους.

Επίσης, τα τακτικά οικογενειακά γεύματα συνεπάγονται πολλαπλά οφέλη, όχι μόνο για τις διατροφικές συνήθειες και την υγεία των παιδιών, αλλά και για την ενίσχυση των συναισθηματικών δεσμών και την προαγωγή της ψυχικής ισορροπίας των μελών της οικογένειας. Ενισχύουν τη συζήτηση και τα επικοινωνιακά στοιχεία μεταξύ των μελών και δίνουν την ευκαιρία στους γονείς να μιλήσουν με τα παιδιά τους και να μάθουν περισσότερα για την καθημερινότητά τους, τους προβληματισμούς και τις ανησυχίες τους. Επίσης, αποτελούν μια σταθερή βάση-αναφορά, ιδιαίτερα προσοδοφόρα κατά την ευαίσθητη περίοδο της εφηβείας, καλλιεργώντας στον έφηβο την αίσθηση ότι ανήκει κάπου και προσφέροντάς του καταφύγιο και θαλπωρή, κυρίως σε δύσκολες στιγμές.
Μην ξεχνάτε ότι ποτέ δεν είναι πολύ νωρίς για να συμμετάσχουν τα παιδιά στο οικογενειακό τραπέζι. Ακόμα και αν το παιδί σας είναι πολύ μικρό, μάθετέ του να κάθεται μαζί σας στο τραπέζι, από τα πρώτα έτη ζωής, σε κατάλληλο κάθισμα. Αν διατρέχει τους πρώτους μήνες ζωής, βάλετε το καροτσάκι του δίπλα σας, ενώ τρώτε. Έτσι θα ενταχθεί από πολύ νωρίς σε αυτήν την ιεροτελεστία. Προσπαθήστε να μειώσετε στο ελάχιστο οτιδήποτε αποσπά την προσοχή του παιδιού από το τραπέζι, απομακρύνετε τα παιγνίδια και κλείστε την τηλεόραση. Αρκετές διαφημίσεις στην παιδική ζώνη προγραμμάτων αφορούν τρόφιμα που είναι πλούσια σε κορεσμένα λιπαρά, ζάχαρη και αλάτι (ακατάλληλα διατροφικά). Επίσης, η τηλεόραση αποτελεί κατασταλτικό παράγοντα για την επικοινωνία των ατόμων. Αφήστε την κλειστή, συζητήστε και ενημερωθείτε αργότερα για τα νέα της ημέρας.
Εν κατακλείδι, τα οικογενειακά γεύματα, έχουν πολλαπλά οφέλη. Βοηθούν τα παιδιά να υιοθετήσουν υγιεινές και ισορροπημένες διατροφικές συνήθειες, αποτελούν ασπίδα στην εμφάνιση παιδικής παχυσαρκίας και συνδράμουν στην ενίσχυση της οικογενειακής συνοχής. Όταν λέμε γεύμα, δεν εννοούμε υποχρεωτικά το μεσημεριανό ή το βραδυνό. Μια κατάλληλη ώρα για να μαζευτεί και να γευματίσει μια οικογένεια, είναι και η ώρα του πρωινού. Στην πράξη, τα οικογενειακά γεύματα δεν χρειάζεται να είναι πολύπλοκα και χρονοβόρα. Αρκεί να υπάγονται στους κανόνες υγιεινής διατροφής και να περιέχουν ποικιλία πιάτων ώστε να ευνοούν την δοκιμή καινούργιων γεύσεων από τους μικρούς μας φίλους. Όσπρια και λαδερά καλό είναι να καταναλώνονται τουλάχιστον 3 φορές την εβδομάδα. Επίσης, συνιστάται η κατανάλωση άπαχου κόκκινου κρέατος 1-2 φορές την εβδομάδα, λευκού κρέατος και ψαριού 1-2 φορές την εβδομάδα το καθένα. Τα παραπάνω καλό είναι να συνοδεύονται με μία πηγή αμύλου (ρύζι, μακαρόνι, πατάτα, ψωμί) και κάθε κυρίως γεύμα να περιέχει μια γενναιόδωρη ποσότητα σαλάτας ή λαχανικών. Μιλάμε λοιπόν για ισορροπημένα διατροφικά και πολύχρωμα πιάτα που τραβούν το ενδιαφέρον και ανοίγουν την όρεξη των μικρών και μεγάλων της οικογένειας!

Άμεση επικοινωνία        6981 080369

Τελευταία ανάρτηση: