Aπό τις πιο δύσκολες διατροφικές αποστολές για τους γονείς είναι η ένταξη με επιτυχία των φρούτων και των λαχανικών στο παιδικό διαιτολόγιο. Οι συγκεκριμένες ομάδες τροφών όχι μόνο δεν αποτελούν την νούμερο ένα επιλογή για τους λιλιπούτειους φίλους μας, αλλά συχνά κατατάσσονται στις τελευταίες προτιμήσεις τους. Επειδή όμως η θρεπτική αξία τους είναι μοναδική, επιβάλλεται οι γονείς να βρουν διάφορους έξυπνους τρόπους ώστε τα παιδιά τους να τα αγαπήσουν. Τα φρούτα και τα λαχανικά είναι υψηλής περιεκτικότητας σε βιταμίνες (π. χ. καροτενοειδή, βιταμίνη C, φυλλικό οξύ), ανόργανα στοιχεία (π. χ. ασβέστιο, κάλιο, μαγνήσιο), φυτικές ίνες και αντιοξειδωτικές ουσίες (π. χ. πολυφαινόλες). Επίσης, τα φρούτα και τα λαχανικά, κατά κανόνα, περιέχουν λίγες θερμίδες, οπότε συμβάλλουν στη διατήρηση φυσιολογικού σωματικού βάρους και στην πρόληψη της παιδικής παχυσαρκίας και άλλων χρόνιων νοσημάτων στην ενήλικη ζωή.

Γενικά συνιστάται η καθημερινή κατανάλωσή τους. Τα λαχανικά πρέπει να αποτελούν απαραίτητο συστατικό των κύριων γευμάτων (μεσημεριανό και βραδινό). Φρούτα και λαχανικά μπορούν επιπλέον να προσφερθούν στα μικρογεύματα (π. χ. κολατσιό στο σχολείο με μπανάνα και μανταρίνι, απογευματινό με αγγούρι και καρότο). Επίσης, τα φρούτα, μπορούν να προσφερθούν και ως επιδόρπιο. Φροντίστε ώστε το παιδί να καταναλώνει καθημερινά φρούτα και λαχανικά διαφορετικών χρωμάτων, έτσι ώστε να εξασφαλίσει την πρόληψη διαφορετικών θρεπτικών συστατικών. Επίσης, ενισχύστε την κατανάλωση τουλάχιστον ενός «λαδερού» φαγητού π. χ. φασολάκια, αρακά, μπριάμ κτλ. την εβδομάδα. Τα «λαδερά», χαρακτηριστικά φαγητά της ελληνικής παραδοσιακής κουζίνας, συνδυάζουν με μοναδικό τρόπο τα λαχανικά και το ελαιόλαδο.

Λάβετε υπόψη, ότι η ποσότητα σε όλα τα θρεπτικά συστατικά που περιέχονται σε φρούτα και λαχανικά είναι η βέλτιστη, όταν αυτά καταναλώνονται φρέσκα και ωμά. Εάν καταναλώνονται επεξεργασμένα συνιστάται να επιλέγονται αυτά με τη χαμηλότερη περιεκτικότητα σε αλάτι, ζάχαρη και προστιθέμενα λιπαρά. Γενικά προτιμούνται τα τοπικά παραγόμενα προϊόντα (ή εγχώριας παραγωγής) και επιβάλλεται πολύ καλό πλύσιμο πριν την κατανάλωσή τους. Φροντίστε να προμηθεύεστε μικρές ποσότητες λαχανικών, ώστε να καταναλώνονται το συντομότερο δυνατό μετά την αγορά τους, γιατί έτσι διατηρούνται σε μεγαλύτερο βαθμό τα θρεπτικά συστατικά που περιέχουν. Για να μειωθεί η απώλεια βιταμινών στο νερό σε περίπτωση βρασίματος, χρησιμοποιείστε μικρή ποσότητα νερού και ρίχτε τα ωμά λαχανικά στο νερό μετά το βράσιμο. Για τα μικρότερα παιδιά μπορεί να χρειαστεί να βράσετε ή να μαγειρέψετε για περισσότερη ώρα τα λαχανικά, προκειμένου να μαλακώσουν και τα πιο σκληρά μέρη τους. Αυτή η διεργασία θα βοηθήσει στο να καταναλωθούν και να αποφευχθεί ο κίνδυνος πνιγμονής. Προσοχή! Όταν χορηγείτε ωμά λαχανικά, φροντίστε να είναι κομμένα σε μικρά κομμάτια και μην ξεχνάτε να επιτηρείτε τα παιδιά σας σε περίπτωση που τους δίνετε μικρά φρούτα (π. χ. κεράσια ή σταφύλια) τα οποία καταναλώνονται ολόκληρα (ο κίνδυνος πνιγμονής δεν μπορεί να αποκλειστεί). Επίσης, ενισχύστε την κατανάλωση φρέσκων φρούτων, αντί για φυσικούς χυμούς φρούτων, διότι είναι πιο πλούσια σε φυτικές ίνες και σε άλλα θρεπτικά συστατικά. Στην περίπτωση του χυμού, μην τον παρέχετε πριν από τα κύρια γεύματα και φροντίστε να καταναλωθεί σε σύντομο χρονικό διάστημα από την παρασκευή του, έτσι ώστε να διατηρήσει τα απαραίτητα συστατικά του. Εν τέλει, αποφεύγετε την κατανάλωση χυμών εμπορίου, φρουτοποτών ή κομπόστας, που περιέχουν προστιθέμενα σάκχαρα ή/και συντηρητικά.

Για να ευνοήσετε την κατανάλωση φρούτων και λαχανικών, τοποθετήστε διαθέσιμα πλυμένα φρούτα και λαχανικά σε μέρη που να τα βλέπουν τα παιδιά. Για να αυξήσετε την κατανάλωσή τους στα κύρια γεύματα από τα μικρά σας, προσθέστε τα στα φαγητά που τους αρέσουν. Για παράδειγμα, μπορείτε να προσθέσετε τριμμένο καρότο, κολοκύθι ή ντομάτα στα μπιφτέκια πριν τα ψήσετε ή φρούτα στο γιαούρτι, στα δημητριακά πρωινού ή τη σαλάτα (π. χ. σταφίδες, ρόδι, μήλο). Επίσης, μπορείτε να συνδυάσετε, τα τρόφιμα που αρέσουν στα παιδιά σας, όπως το κοτόπουλο ή το μπιφτέκι, με λαχανικά ωμά ή μαγειρεμένα. Προσπαθήστε να ξεχωρίσετε ποια είναι τα δυνατά σημεία στην ομάδα των λαχανικών και επενδύστε σε αυτά. Π. χ. ξεκινήστε με το καρότο που έχει γλυκιά γεύση και γίνεται συνήθως εύκολα αποδεκτό και συνεχίστε με γεύσεις πιο δύσκολες όπως για παράδειγμα το μπρόκολο. Δοκιμάστε διαφορετικούς τρόπους μαγειρέματος και σερβιρίσματος των λαχανικών: σουβλάκι λαχανικών, πίτες, σούπες λαχανικών – κάποιος θα είναι αρεστός στο μικρό σας! Στα μικρότερα παιδιά μην παραβλέπετε και την εμφάνιση! Στολίστε το πιάτο του παιδιού με φρούτα ή λαχανικά διαφορετικών χρωμάτων, φτιάξτε σχήματα-σχέδια π. χ. ένα πρόσωπο, ένα δέντρο, ένα σπιτάκι και ενθαρρύνετε το παιδί σας να «παίξει» μαζί τους. Επίσης, ζητήστε από τα παιδιά σας να συμμετέχουν στην αγορά και στο μαγείρεμα των φρούτων και των λαχανικών. Κατ’ αυτόν τον τρόπο θα τα εντάξουν πιο εύκολα στο διαιτολόγιό τους. Εν τέλει, ενθαρρύνετέ τα να μαθαίνουν την προέλευση των φρούτων και λαχανικών που καταναλώνουν και τον τρόπο που αυτά αναπτύσσονται. Είναι απαραίτητο τα παιδιά να ενστερνίζονται την αξία των δώρων που μας παρέχει η ελληνική γη από πολύ μικρή ηλικία.

Άμεση επικοινωνία        6981 080369

Τελευταία ανάρτηση: