(Δημοσίευση στην εφημερίδα Πελοπόννησος, Νοέμβριος 2014)

Έχετε περάσει ώρες και ώρες στην κουζίνα για να πετύχετε το καλύτερο γευστικά αποτέλεσμα στην καινούργια συνταγή. Γνωρίζετε ότι το κρέας δεν είναι το αγαπημένο του φαγητό, αλλά ελπίζετε, ότι αυτήν την φορά θα το δελεάσετε με την μαγειρική σας.  Όλοι στο τραπέζι σας δίνουν συγχαρητήρια.. εκτός από το μικρό σας, το οποίο δεν ακουμπάει καν το πιάτο του. Ανησυχείτε δικαιολογημένα, διότι θέλετε να είσαστε σίγουρη, ότι λαμβάνει τις απαραίτητες πρωτεΐνες μέσω της διατροφής του. Αλήθεια, πόσοι γονείς γνωρίζουν τι είναι ουσιαστικά οι πρωτεΐνες?

Οι πρωτεΐνες συνίστανται από αμινοξέα, τα οποία αποτελούν τον θεμέλιο λίθο για την ανάπτυξη και την ανακατασκευή των ιστών, την καλή λειτουργία και τη σωστή δομή όλων των ζωντανών κυττάρων, τον θωρακισμό του ανοσοποιητικού συστήματος αλλά και την ενδυνάμωση του νευρικού συστήματος. Κάθε φορά που καταναλώνουμε τροφές πλούσιες σε πρωτεΐνη, αυτές διασπώνται σε αμινοξέα, κατά τη διάρκεια της πέψης, και έπειτα χρησιμοποιούνται από τον οργανισμό για τη επανασύνθεση των πρωτεϊνών στο σώμα μας. Το ανθρώπινο σώμα είναι ικανό να παράγει πολλές πρωτεΐνες, αλλά κανένας ανθρώπινος οργανισμός, ιδιαίτερα αυτός των παιδιών, δεν μπορεί να παράγει όλες τις απαραίτητες πρωτεΐνες και ιδίως στην απαιτούμενη ποσότητα. Για αυτό, είναι αναγκαίο να επιτελείται η κατάλληλη διατροφική πρωτεϊνική πρόσληψη.

Το κρέας αποτελεί ιδανική πηγή πρωτεϊνών υψηλής βιολογικής αξίας, διαθέτει δηλαδή στην σύνθεση του, όλα εκείνα τα απαραίτητα αμινοξέα και στις σωστές αναλογίες, τα οποία ο οργανισμός αδυνατεί να συνθέσει από μόνος του και συνεπώς πρέπει να προσλάβει μέσω της διατροφής. Ευτυχώς, το κρέας, δεν είναι η μόνη πηγή πρωτεϊνών. Τροφές ζωικής προέλευσης όπως το ψάρι, τα γαλακτοκομικά, το αβγό, εμπεριέχουν επίσης πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας. Από την άλλη πλευρά, οι περισσότερες φυτικές πρωτεΐνες, θεωρούνται χαμηλής βιολογικής αξίας, δηλαδή περιέχουν σε πολύ μικρή ποσότητα, σε σχέση με τις ανάγκες μας, ένα ή περισσότερα απαραίτητα αμινοξέα. Φυτικά τρόφιμα που περιέχουν καλής ποιότητας πρωτεΐνες είναι τα όσπρια (π.χ. φασόλια, μπιζέλια, φακές), τα δημητριακά ολικής αλέσεως (π.χ. ψωμί), τα ζυμαρικά, το ρύζι και οι ξηροί καρποί, (οι τελευταίοι χορηγούνται αυστηρά σε παιδιά άνω των 5 ετών). Το ότι οι φυτικές πρωτεΐνες υπολείπονται ορισμένων απαραίτητων αμινοξέων δεν σημαίνει πως δεν πρέπει να δίνετε στο μικρό σας τις προαναφερθείσες τροφές. Εξάλλου, το υπολειπόμενο αμινοξύ τείνει να είναι διαφορετικό στις διαφορετικές φυτικές πρωτεΐνες, κατ’επέκταση, ο συνδυασμός φυτικών πηγών πρωτεϊνών στο ίδιο γεύμα (π.χ. φασόλια με ψωμί, ρύζι με μπιζέλια) ισοδυναμεί με ένα μείγμα υψηλής βιολογικής αξίας.

Για να μεγαλώσετε, λοιπόν, υγιή παιδιά, χρειάζεται να διασφαλίσετε επαρκή πρωτεϊνική πρόσληψη από τον οργανισμό του μικρού σας, σε καθημερινή βάση. Δεν χρειάζεται, όμως, να καταφύγετε στην γραμμαριολογία. Εξάλλου, οι ανάγκες των παιδιών ποικίλουν, εξαιτίας διαφορών στον σωματότυπο, στον ρυθμό ανάπτυξης, στον μεταβολισμό και στην εντερική απορρόφηση. Φροντίστε να ποικίλετε το διατροφολόγιό του με τροφές πλούσιες σε πρωτεΐνη, διατηρώντας τα πρότυπα υγιεινής και ισορροπημένης διατροφής. Αν το μικρό σας αναπτύσσεται φυσιολογικά και κατά την κλινική εξέταση από τον Παιδίατρο δεν ανευρίσκονται παθολογικά ευρήματα, αυτό συνεπάγεται ότι το εξοπλίσατε κατάλληλα με την ενέργεια αλλά και τη δύναμη που μόνο η πρωτεΐνη μπορεί να δώσει!

Άμεση επικοινωνία        6981 080369

Τελευταία ανάρτηση: